Fill out my online form.

Endelig orden i varebilen

Fem skritt til et perfekt organisert lasterom! I dette innlegget viser vi deg hvordan du får et perfekt organisert lasterom på bare fem skritt.

Dette har vel alle opplevd: Den siste skruen er trukket til, skrunøkkelen er lagt i neste skuff og så er det av gårde til neste kunde. Når man kommer fram, så er spørsmålet: Hvor var det egentlig jeg la fra meg fastnøkkelen?!

Sånn skal det ikke være! I dette innlegget viser vi deg hvordan du får et perfekt organisert lasterom på bare fem skritt og dermed unngår å bruke lang tid på å lete etter det rette verktøyet, samtidig som du slipper at verktøy blir skadet på grunn av uforsiktig lagring

Slik hjelper japanerne oss

Hemmeligheten bak en perfekt organisert arbeidsplass, det være seg på kontoret, i produksjonen eller i varebilen, skjuler seg bak en enkel metode som strekker seg tilbake til Japan i begynnelsen av det 20. århundre. Toyota, som i 1930-årene på den ene siden måtte kjempe mot råvaremangel og på den andre mot amerikansk isolasjonisme i bilindustrien, utviklet et konsept som la grunnlaget for å unngå sløsing av all slags art og samtidig skulle optimalisere prosesser og forløp i bedriften. Dette førte til 5S-metoden, som i dag er fast etablert i moderne industribedrifter og angir klart definerte tiltak for å kunne iverksette denne arbeidsmåten.

5S-metodens mål:

5S-metoden er en systematisk framgangsmåte for å forme arbeidsplassen og arbeidsomgivelsene på en slik måte at man kan konsentrere seg fullt og helt om de verdiskapende virksomhetene.

I klartekst betyr dette følgende:
5S sikter etter å holde arbeidsplassen – i dette tilfellet lasterommet i varebilen – så ren og ryddig at man alltid og til enhver tid kan arbeide så produktivt som mulig!

Fra Toyota til lasterommet

Metoden som stammer fra Japan, kan dermed aktivt støtte håndverkere og serviceteknikere ved å gjøre de daglige arbeidsomgivelsene i det rullende verkstedet til et oversiktlig, velstrukturert, rent samt sikkert sted.

De fem S-ene står for

  • Sort
  • Set in order
  • Shine
  • Standardize
  • Self-discipline

Å innføre disse fem tiltakene gjør slutt på kaoset, og det mobile verkstedet blir til en perfekt organisert arbeidsplass. Dermed er du ikke bare vesentlig mer produktiv i arbeidshverdagen, også kundene kommer også til å bli imponert over den positive holdningen din!

Skille klinten fra hveten – SORT

Sort ut og kvitt deg med unødvendig last!

Til forskjell fra på verkstedet har håndverkere og serviceteknikere som regel kun begrensede oppbevarings- og lastemuligheter i lasterommet i varebilen. For å utnytte dette maksimalt anbefaler 5S i første skritte å SORT verktøy og forbruksmateriell i bilen.

Dermed skaffer du deg best mulig oversikt i lasterommet. Regelmessig (ut-)sortering av lasten gjør også at du oppdager ubrukte eller dobbelte smådeler og verktøy slik at du kan sortere dem ut med en gang.

Regelmessig sortering gjør meg følgende:

  • Optimal oversikt i lasterommet
  • Flere oppbevaringsmuligheter for materialer og verktøy som faktisk trengs
  • Det brukes mye mindre tid på å lete etter rett verktøy

Enda en effekt: Transport av mindre unødvendig vekt virker også positivt inn på drivstofforbruket. 😉

Slutt på kaoset takket være gjennomtenkt SET IN ORDER

Du bruker ofte mye tid og krefter på å lete etter ting i bilen? Sånn skal det ikke være! Skaff orden i kaoset og bruk den verdifulle arbeidstiden der den virkelig trengs – nemlig hos kunden!

I forbindelse med gjennomtenkt SET IN ORDER i henhold til 5S gjør du deg i første skritt konkrete tanker om hvor du skal plassere verktøyet du trenger daglig. «Kort vei» er slagordet her!

Hvilke verktøy, maskiner og materialer trenger du ofte og regelmessig, og hvilke trenger du sjeldnere? Organiser lasterommet på en ergonomisk god måte, og bruk denne analysen for å gi alle verktøy, maskiner og materialer sin faste plass i bilen:

Det som trengs ofte, bør være plassert klart for bruk i nærheten av bildøren, slik at du helst slipper å gå inn i varebilen. Materialer som trengs mindre ofte, kan da også gjerne plasseres lenger bak i bilen.

 

Bruk av verktøyinnsatser gjør det enda lettere for deg å systematisere lasterommet, for da har nemlig alt verktøyet en fast plass og blir også transportert mer forsiktig.

Det du kan gjøre i dag … SHINE

La oss være ærlige: Man har det aller best hjemme når alt er rent og ryddig. Hvem er det egentlig som liker å ha det møkkete og rotete?

Og akkurat som med hjemmet, slik er det jo også med lasterommet i varebilen. Med den forskjell at det i løpet av arbeidsuka blir mye mer møkkete her enn innenfor hjemmets fire vegger. Jo lengre man utsetter rengjøringen, desto mer tidkrevende og slitsomt blir det.

Derfor står det tredje punktet i 5S-metoden for SHINE.

I tillegg til at et rent og ryddig kjøretøy senker ulykkesfaren og dermed øker arbeidssikkerheten, gir det også det beste inntrykket overfor kundene. Et rent og ryddig lasterom tyder nemlig på at man jobber profesjonelt og grundig.

De ansatte vil også være mer forsiktige med inventaret når det finnes en generell, grunnleggende orden.

En ytterligere fordel:  Shine hjelp av regelmessig rydding og rengjøring av arbeidsplassen kan du tidlig fastslå og oppdage verktøy og arbeidsmidler som mangler eller er skadet.

Et lite tips: Ta et lite bilde av lasterommet slik du vil ha det. Heng opp dette bildet på verkstedet slik at alle de ansatte ser det. Sett opp en fast dag på slutten av måneden hvor kjøretøyet skal ryddes og rengjøres. Etter dette skal lasterommet se ut som på bildet. Dermed har også de ansatte et mentalt bilde av hvilken tilstand kjøretøyet skal være i på slutten av måneden.

Det er ikke noe som heter A4! Oppretthold måltilstanden med STANDARDIZE

Standardiser lasterommet i varebilen!

Du har lagt grunnlaget med de tre første S-ene. Nå dreier det seg om å bruke STANDARDIZE for å opprettholde denne nye ordenen i det rullende verkstedet. Gjør generelle regler og positive forbedringer synlige på arbeidsplassen! Alle kollegene kjenner til og følger disse standardene. 

To eksempler på hvordan du kan synliggjøre nye retningslinjer i bilen:

Bruk av fargekoder gir deg i tillegg til den positive effekten også bedre struktur og oversikt i lasterommet samt optimal oversikt over innholdet i kofferter, bokser og skuffer. Dessuten blir det lett å se hva som hører sammen.

Du bestemmer selv hvordan du vil strukturere og set in order lasterommet:

  • etter type innhold, som for eksempel verktøy eller forbruksmaterialer
  • etter kjøretøy eller medarbeider, hvor for eksempel rød = medarbeider A, grønn = medarbeider B
  • eller etter helt egne individuelle behov

På verktøytavler med påtegning kan for eksempel den definerte strukturen i lasterommet gjøres tydelig og klar for alle.

For å standardisere lasterommet lønner det seg dessuten å bruke et enhetlig koffert- og boksesystem når man kjøper inn inventaret. Dette gir deg visshet i at alt passer sammen og kan kombineres med hverandre enkeltvis.

Innføring av standarder støtter alle medarbeiderne aktivt i å holde kjøretøyet rent, sortert og i orden. Medarbeiderne må kunne forstå og se fordelene med et perfekt organisert lasterom og samtidig oppfatte at dette har en positiv effekt for arbeidshverdagen. Gjør det også tydelig at avvik oppdages umiddelbart.

Sist, men ikke minst: SELF-DISCIPLINE!

Du har integrert i fire første S-ene i arbeidshverdagen? Fantastisk, for nå og ved konsekvent bruk av de nevnte punktene er lasterommet i det mobile verkstedet optimalt organisert. Alle medarbeiderne må da konstant og iherdig tilegne seg, følge og ta i bruk de nye reglene. Fordelene ved 5S-metoden vil da veldig fort ha positive virkninger på hele arbeidsdagen.

For ikke bare å bevare den nye, best mulige ordenen permanent, men også kunne perfeksjonere den videre er det nødvendig med en viss mengde SELF-DISCIPLINE. De stadig skiftene kravene i yrkeshverdagen gjør at de fastslåtte standardene hele tiden må gjennomgås og forbedres. Oppfordre gjerne kollegene til å gi regelmessige tilbakemeldinger og komme med idéer og forbedringsforslag.

Har du ytterligere tips eller kommentarer for perfekt organisering i nyttekjøretøyet? Legg igjen en kommentar til dette. 😊

Legg inn kommentar

Vennligst fyll ut det obligatoriske feltet.
Vennligst fyll ut det obligatoriske feltet.
Vennligst fyll ut det obligatoriske feltet.

* merkede felter er obligatoriske

Vennligst fyll ut det obligatoriske feltet.

0 kommentarer

  • Det finnes ingen kommentarer ennå, så vær førstemann ut!
    Vi er glade for din tilbakemelding om dette innlegget.