Fill out my online form.

Tips og triks for den profesjonelle bildekoren

Slik støtter mySortimo graphics markedsføringen din.

Reklame virker – også på biler: Dersom du er daglig underveis med varebilen din, er det et must at du tenker på temaet bildekor. Med bildekor blir bilen din en “mobil reklamesøyle” og du reklamerer overalt for bedriften, tjenestene eller produktene dine. Forresten, bildekoren som sørger for stor oppmerksomhet, er overhodet ikke dyr – og i tillegg veldig enkel å konfigurere selv. Få vite mer om mulighetene til den individuelle bildekoren samt tips og triks, og hvordan online konfiguratoren mySortimo graphics hjelper deg med dette.

Du ønsker å bruke den eksisterende utvendige flate på bilen din i fremtiden som ekstra (varig og rimelig!) reklameflate til markedsføring og gjøre oppmerksom på bedriften din. Men før du nå tenker på den grafiske konfigureringen, først noen få tips og triks som lønner seg – slik at du får enda mer suksess med din markedsføring og virkelig kan ta av.

Veien din til målet: Bildekor – forhåndstanker

Hva er målet ditt? Hvilket budskap vil du formidle?

Tenk på forhånd om hvilket budskap du vil formidle og gi dine kunder “der ute” på veiene ved hjelp av bilen din. Hvilket konkrete mål forfølger du? Er det kanskje viktig for deg å øke bekjenthetsgraden til din bedrift? Eller vil du vise til en tjeneste du tilbyr – eller et spesielt produkt? Når du har et klart mål i tankene, er det mye enklere å konfigurere reklamebudskapene og layouten.

Hvilke opplysninger/informasjon må på bilen?

I neste trinn bør du tenke på hvilke opplysninger som må være på bilen (f.eks. kontaktmuligheter) og hvilken informasjon kan være på bilen (f.eks. bedriftsbudskap, slogan). Husk: Hvem liker å lese milelange forklaringer hvorfor for eksempel din bedrift er best? I tillegg er tiden du får oppmerksomhet i veitrafikken uansett veldig kort. Noen ganger dreier det seg om bare noen få sekunder. Ved første øyekast er dette lite tid for å vinne oppmerksomhet raskt for din bedrift. Likevel: Ingenting er umulig!

Derfor vårt råd: Mindre er som kjent mer!

Bildekor: Riktig plassering av logo og firmanavn!

Bedriftens viktigste reklameskilt og gjenkjenningsfunksjon er logoen (i forbindelse) med firmanavnet. Gjør det derfor til det primære budskapet til bildekoren din.

Logoen bør plasseres så påfallende at den umuddelbart fanger betrakterens oppmerksomhet. Selv når reklamebudskapet er glemt, husker potensielle kunder muligens fortsatt den karakteristiske logoen og finner deg online via ditt nettsted.

Ved valg av størrelsen på logoen bekrefter også her unntakene regelen, men prinsipielt kan det sies: Jo større logoen, jo høyere reklameeffekt. Dermed gir du forbipasserende selv på flere meters avstand muligheten til å se og huske logoen din.

Et positivt eksempel:

Logoen samt bransjen og også kontaktinformasjonen er festet godt synlig. Alt gjort riktig!

Et negativt eksempel:

Logoen, bransjen og kontaktinformasjonen er veldig små og vanskelig å tyde. Mye bortkastet plass i forhold til den disponible flaten på bilen.

Nettsted, visittkort, flyer: Den tverrmediale gjenkjennelsesverdien er tingen!

Du ønsker at din reklame “setter seg fast” i hodet til målgruppen din og at du blir husket også senere? Da må du også sørge for at potensielle kunder gjenfinner eksakt deg blant de mange “andre tilbudene” (der ute). Stikkordet er; konsekvent merkevareoppbygging.

Husk også ved bildekoren at denne er laget i samme Corporate Design og ikke ser fundament annerledes ut enn eksempelvis dine internettsider, dine visittkort eller informasjonsbrosjyrer, kataloger og flyers. Her bidrar for eksempel også den samme skrifttypen som du bør bruke generelt på alt markedsføringsmateriell. Eller: samme billedspråk samt et enhetlig fargekonsept i markedsføringsporteføljen din.

Klar konfigurering og innlysende helhetsbilde: Fanger umiddelbart oppmerksomheten

Sørg for et innlysende helhetsbilde med bildekoren din. Innholdet bør raskt kunne oppfattes av betrakteren. Det er derfor viktig å sørge for en høy kontrast mellom foliefarge og bakgrunnen når det gjelder fargevalg. Unngå f.eks. mørke farger på innglassede områder som side- eller bakvindu.

Ved valg av skrift er klassiske skrifttyper det beste valget. Unngå eksotiske eller sterkt buede skrifttyper. Disse er ofte vanskelige å lese av betrakteren og formidler derfor informasjonen ikke som ønsket. Begrens konfigureringen av bilen din ideelt sett til én eller to forskjellige skrifttyper og noe få farger basert på din Corporate Design. Dette sørger for et innlysende og profesjonelt helhetsbilde.

Et positivt eksempel:

God fargekontrast av informasjon på hvit bil. Alt som er viktig oppfattes raskt av betrakteren. Foran, bak og på siden brukes den disponible plassen på bilen, noe som gjør at reklamen også er godt synlig.

Et negativt eksempel:

Kontaktinformasjonen er vanskelig å tyde. Hvordan skal den kunne leses – spesielt i veitrafikken med mange forstyrrelser?

Bilder på bilen: Blikkfang som støtter reklamebudskapet

For å sørge for oppmerksomhet – og som ekte blikkfang på bilen din – egner seg selvfølgelig også bilder og fotoer. Men ikke undervurder den mulige effekten når du velger et passende motiv. Bilder og fotoer understreker budskapet ditt kun hvis de på den ene siden er tydelig gjenkjennelige (sørg for høy oppløsning, ellers vises bildene pikselerte eller uskarpe når de forstørres) og representerer på den annen side ikke et «brudd» i forhold til bedriften din eller reklamebudskapet ditt. Det er til syvende og sist ikke produktivt hvis betrakterne ikke umiddelbart gjenkjenner hvilken tjeneste eller hvilket produkt du faktisk tilbyr.

Et positivt eksempel:

Fotoene er godt synlig festet på vinduene. “Treullen”, symbolsk for snekkervirksomheten i dørbransjen, er diskret – men likevel godt synlig – ved siden av kontaktinformasjonen.

Et negativt eksempel:

Her er “treullen” lagt bak kontaktinformasjonen – det virker urolig og kan ikke gjenkjennes umiddelbart.

Optimal plassering av bildekoren: Det er også viktig “hvor”!

Når det gjelder plasseringen av viktige bedriftsopplysninger må man tenke på at disse ikke eller kun delvis er synlige hvis de er plassert nede på kjøretøyet.

Viktig informasjon og logoer bør heller ikke plasseres i bilens smussområdet. Det anbefales derfor å feste vesentlige elementer som logoen og/eller firmanavnet på bilens øvre område.

Et positivt eksempel:

Alle viktige opplysninger oppfattes raskt – og er plassert godt synlig – en fryd for mulige kunders øyne.

Et negativt eksempel:

Det godt synlige område med den maksimale synligheten ble ikke brukt. Istedenfor: Opplysninger står i “smussområdet”. Intensjonen mislyktes entydig – tilbake til start.

Det var en kort sammenfatning av noen tips til deg…


mySortimo graphics: Bekvem online konfigurering av bildekor

Ved online konfiguratoren kan du velge mellom forskjellige profesjonelle og bilspesifikke maler som du kan tilpasse individuelt til bedriften din. Eller du konfigurerer helt fritt. Forresten trenger du absolutt ingen grafisk erfaring, derimot er generelle office-kunnskaper definitivt nyttige. Med bare noen få klikk kan du visualisere bildekoren din her.

En annen fordel: Dekorens pris får du se i sanntid slik at du med hver endring ser hvilken virkning det har på prisen. I tilfelle du ikke er helt tilfreds, lagrer du konfigurasjonen og tar kontakt med Customer Service Center via biladministrasjonen.

5 Gode grunner for online konfigurasjon mySortimo graphics:

5 Gode grunner for online konfigurasjon mySortimo graphics:

  1. Online konfiguratoren er tilgjengelig 24/7. Det er til enhver tid mulig å konfigurere
  2. Enkel konfigurering takket være designmaler og spesifikasjon av konfigureringsflatene for forskjellige modeller/produsenter
  3. Tidsbesparelse ved å konfigurere med direkte bestillingsmulighet. Ingen tidkrevende koordinering med tjenesteleverandører nødvendig
  4. Alltid full kostnadsoversikt: Pristransparens med dynamisk prisberegning
  5. Alt fra én leverandør: Kun én avtale er nødvendig for å feste bildekoren

Legg inn kommentar

Vennligst fyll ut det obligatoriske feltet.
Vennligst fyll ut det obligatoriske feltet.
Vennligst fyll ut det obligatoriske feltet.

* merkede felter er obligatoriske

Vennligst fyll ut det obligatoriske feltet.

0 kommentarer

  • Det finnes ingen kommentarer ennå, så vær førstemann ut!
    Vi er glade for din tilbakemelding om dette innlegget.