18.aug.2020

Stopp tyven: Sortimo tipser om sikker oppbevaring

Tyverier fra byggeplasser er et stort problem i bransjen. Mange velger derfor å oppbevare verktøy, maskiner og forbruksmateriell i varebilen, for å minimere risikoen for å få dem frastjålet på byggeplassen. Men denne metoden kan koste deg dyrt om tyven finner frem. Derfor er det viktig å holde varebilen innbruddsikker og ikke minst sikre verktøy og dyrt utstyr. Sortimo kommer med tips på hvordan du kan sette en stopper for ubudne gjester.

En undersøkelse gjort av BNL (Byggenæringens Landsforening) viser at en av fem bedrifter i den utførende delen av byggenæringen har blitt rammet av tyveri fra byggeplass siste halvåret i 2019*. Dette fører til økte kostnader til innkjøp av utstyr og sikring av byggeplass. Dette kan også være en medførende faktor til forsinkende prosjekter. Mange velger derfor å oppbevare verktøy, maskiner og forbruksmateriell i varebilen – for å minimere risikoen for å få dem frastjålet på byggeplassen. Men det kan bli en dyr affære hvis tyven kommer seg inn i varebilen din.

- Derfor må du være sikker på at sikkerhetssystemet og låsen på bilen møter kravene som stilles, både når det kommer til bilens eksisterende lås, samt innredningens integrerte lås. Det forteller Country Manager, Ole-Andreas Pettersen, i Sortimo Norge som er Europas førende leverandør av innredning til varebilen.

Varebilen er et attraktivt mål
Dyrt spesialverktøy, elektrisk verktøy eller elektronikk er ofte det som gjør varebilen til et attraktivt mål for tyvene. Og i tillegg til pengene du taper på erstatning samt det du måtte legge ut ved eventuell reparasjon av skader på bilen, så kan du i tillegg tape penger på tapt arbeidsfortjeneste og arbeidstid, samt selvrisiko. Derfor er det viktig at du investerer i et fornuftig sikkerhetssystem, samtidig som du tenker over hvor du parkerer bilen din. Ole-Andreas fortsetter:

- Å oppbevare dyre verktøy og maskiner i bilen er generelt tryggere enn å ha dem på en åpen byggeplass. For å komme inn i bilen kreves det tyngre og mer avansert verktøy som resulterer i mye støy – som profesjonelle tyver selvfølgelig ønsker å unngå. Men dessverre ser vi mange innbrudd i varebiler, og det skjer oftere enn man forventer.

- Derfor er det viktig at du er oppmerksom på hvor du parkerer varebilen din. I tillegg er det fornuftig å investere litt ekstra i et godt sikkerhetssystem. Hos Sortimo har vi produkter i alle prisklasser som sikrer bilen mot tyver. Dette inkluderer både fysiske, mekaniske og elektroniske sikkerhetsløsninger. Og så fungerer våre integrerte låser uavhengig av bilens eksisterende lås. Det betyr at hvis det eksempelvis er svakheter i sentrallåssystemet så er det ikke til fordel for tyvene.

Sikker oppbevaring på plass
​​​
Om du ønsker å ha verktøyene dine på byggeplassen finnes det løsninger for å oppbevare dem sikkert. Det kan du blant annet gjøre gjennom å låse dem inn i mobile lagerbokser som eksempelvis en verktøycontainer.

- Med Sortimos sContainer kan du tilpasse låsen etter dine behov for sikkerhet. Det gjør det enkelt å velge mellom tre låser: en hengelås, et sylinderlås eller en elektronisk lås som betyr at du slipper å huske på de fysiske nøklene. Slik er det enkelt og sikkert å oppbevare det du trenger på byggeplassen, og du slipper unødvendige turer frem og tilbake til varebilen, avslutter Ole-Andreas.

​​​​​​​
For ytterligere informasjon, kontakt:
Ole-Andreas Pettersen | Country Manager, Sortimo Norge | T + 47 92081500 | E-mail: opettersen@sortimo.no

For ytterligere bildemateriale og koordinering av intervjuer, kontakt:
Pia Kristoffersen | Kommunikasjonsrådgiver, Perfekta PR | T +45 27596973 | E-mail: pia@perfektapr.dk

Bildetekst til medsendt materiale
​​​​​​​Tyverier fra byggeplasser er et stort problem i bransjen. Derfor er det viktig å holde varebilen innbruddsikker, og passe godt på verktøy og utstyr ute på byggeplassen.

Bilde 1-3: Med sContaineren fra Sortimo kan du enkelt og trygt oppbevare verktøyene dine på byggeplassen.
Freddy Kristiansen

fkristiansen@sortimo.no