16.nov.2023

Sortimo presenterar SR5 reducerad till max: Det lättaste professionella fordonsinredningssystemet på marknaden

För att hålla jämna steg med den ständigt växande kundefterfrågan på ekonomiska och hållbara produkter och tjänsterär hela Sortimo produktportfölj ständigt föremål för optimeringsprocesser. Med SR5 reducerad till max, erbjuder Zusmarshausens marknadsledare en framtidsorienterad produkt som passar alla kunder. SR5 reducerad till max bygger på en patenterad hybridkonstruktion, jämförbar med det framgångsrika konceptet ”skräddarsydda ämnen” inom fordonsindustrin. Denna utveckling kombinerar lätt aluminiumkonstruktion med belagda stålkomponenter. Stålkomponenter används endast på platser som utsätts för höga belastningar, såsom sidodelar eller hyllor.

Att spara vikt garanterar avgörande konkurrensfördelar
Övergången till ett 100 % återvinningsbart, ultralätt men ändå robust aluminium, som också används inom flyg- och rymdindustrin, gör det möjligt för Sortimo att uppnå en betydande viktminskning på upp till 25 % beroende på den individuella konfigurationen utan att försämra den beprövade krocksäkerheten i fordonsinredningssystemet. Det innebär att Sortimo-kunder inte bara får en lättare produkt utan också kan dra nytta av en prisneutral omvandling. Därför är SR5-systemet inte bara effektivare, det är också ekonomiskt attraktivt. Dessutom behåller den alla de välkända fördelarna med SR5-generationen och en fullständig implementering i Sortimo-ekosystemet garanteras.
På grund av den minskade vikten lämpar sig SR5 reducerad till max för både elektrifierade och vanliga transportfordon och får dubbla poäng: Den ökade nyttolasten är en stor fördel för alla kunder som står inför den ökade vikten på sina elfordon. Samtidigt sänker kunder med ICES sin bränsleförbrukning, vilket minskar deras koldioxidutsläpp och förbättrar deras fotavtryck.

Om Sortimo International GmbH
Sortimo International GmbH är världens ledande tillverkare av fordonsinredningssystem och erbjuder digitala tjänster och strategisk rådgivning kring mobilitetslösningar med sina produkter för att skapa en mycket effektiv och professionell mobil arbetsmiljö. Sortimo bedriver en resurssparande företagspolitik inom alla områden med målet ”klimatneutral produktion senast 2025” för att möta sitt ansvar gentemot sina kunder, samhället och miljön. Företaget har sitt huvudkontor och enda produktionsanläggning i Zusmarshausen, Bayern, och sysselsätter 1,300 personer. Sortimo är ett internationellt företag med närvaro i över 35 länder utöver nio filialer och 23 Sortimo stationer i Tyskland.

Stian Hauge Espehjelle

+47 92087896