Fill out my online form.

Nyttige tips om lastsikring i nyttkjøretøy

Nyttige tips og triks for profesjonell lastsikring i nyttekjøretøyer.

«Den som vil arbeide forskriftsmessig, må også tenke forskriftsmessig.»

Siegfried Wache

Lastsikring – ikke å bli forsømt!

Lover og forskrifter har en dårlig ettersmak for mange mennesker. Når temaet er lastsikring, er imidlertid lovkravene ikke bare dekorasjon! Det som ofte anses som en arbeidskrevende plikt, kan raskt bli et livreddende tiltak i veitrafikken, fordi feilaktig eller utilstrekkelig sikret last i varebilen utgjør en stor fare for både passasjerer og andre trafikanter.

Av denne grunn er lastsikring for håndverkere et viktig tema som det ikke kan henvises til ofte nok!

Til tross for lovkravene viser undersøkelser at temaet lastsikring ofte undervurderes. Ifølge GDV (Gesamtverbandes der Deutschen Versicherungswirtschaft e. V. – tysk paraplyorganisasjon for private forsikringsselskaper), som sammen med politiet har utført lastsikringskontroller på motorveiene i årevis, er lasten ikke eller ikke godt nok sikret i 70 prosent av tilfellene.

Hvorfor er det slik?

Uvitenhet beskytter ikke mot straff, fordi:
Den som ikke sikrer, er ansvarlig!

«Tung last er tilstrekkelig sikret gjennom sin egenvekt.»

Denne antakelsen er rett og slett feil! Lovgivningen krever at hver last i varebilen skal sikres på en slik måte at det ikke kan falle overende, skli avgårde eller falle ned under normale kjøreforhold (inkludert full bremse- og unnvikelsesmanøvrer).

De ødeleggende konsekvensene av selv mindre usikrede elementer i kjøretøyet vises av dette eksemplet:

En 300 g tung mobiltelefon flyr, ved en sammenstøtshastighet på 50 km/t, gjennom kjøretøyet med en vekt på over 29 kg. Mobiltelefonen utvikler altså krefter som tilsvarer knapt 100 ganger egenvekten.  (Kilde: https://www.bussgeldkatalog.org/ladungssicherung/)

Hvorfor er det, til tross for den høye ulykkesrisikoen som skyldes usikret last, fortsatt mange varebiler på veiene våre som lastsikring ser ut til å være et fremmedord for?

Det er flere grunner til dette: I tillegg til uvitenhet om juridiske krav og fysiske bestemmelser for riktig sikring av transportgods, spiller også tid og kostnader som kreves for å anskaffe passende lastsikringstiltak en avgjørende rolle.

En helhetlig lastsikring tilhører vanligvis ikke varebilens grunnleggende utstyr og må ettermonteres av håndverkeren eller flåteansvarlig. Produsenter av nyttekjøretøy tilbyr til og med standardløsninger, men disse holder bare til en viss grad. For full last, som den som finnes i de fleste kommersielle kjøretøy, kreves det en mer omfattende sikring, og dette koster tid og penger ved innkjøp. Og husk: Akkurat når det gjelder lastsikring skal man ikke spare på verken kostnader eller innsats!

Hvem er ansvarlig for sikringen av lasten?

«Sjåføren er ansvarlig.»

Ja og nei!
Den som transporterer lasten i varebilen sin, er også ansvarlig for at denne er sikret på riktig måte.

Men:
Lovgivningen pålegger alle involverte personer plikt for at varebilen har en tilstrekkelig og forskriftsmessig sikring av lasten. I tillegg til sjåføren er speditøren og flåteansvarlig også ansvarlig for at de transporterte varene sikres mot å skli avgårde, falle overende. rille rundt og falle ned.

Dette fører til grunnleggende plikter for sjåføren, speditøren, kjøretøyets eier og flåteansvarlig, som vi har oppsummert i en sjekkliste for deg:

  • Feilfri tilstand av alle sikringsmidler
  • Sjåføren er egnet og opplært
  • Kjøretøyet er egnet for transport av varene:
    • Overholdelse av tillatt totalvekt
    • Kjøretøyet er tilstrekkelig ventilert under transport av gasser (gulv- og takvifter)
    • Renkostede lasteflater
    • Fastsurringsmulighetene er egnet for å sikre lasten og har tilstrekkelig lastkapasitet
  • Lasten er sikret mot å skli og velte
  • Belastningen påvirker ikke kjørestabiliteten (kjøretøyets og lastens tyngdepunkter samt tillatt totalvekt overholdes)
  • Sikringen av lasten kontrolleres etter full oppbremsing eller spesielle belastninger

For ikke å begå en lovovertredelse på grunn av feilaktig og utilstrekkelig lastsikring, er grunnleggende kunnskaper om fysiske forhold helt nødvendige, fordi: Belastningen endrer ikke bare vippevirkningen i svinger, bremseavstanden forlenges også betydelig. Dessuten må kjøretøyets tillatte totalmasse samt den tillatte akselbelastningen overholdes.

Her er litt informasjon om de fysiske kreftene under kjøring

Grafikken viser de ulike kreftene som virker inn på transportgodset under kjøringen, og som må utlignes med egnet transportsikring:

FG = lastens vekt (en last med masse m = 100 kg tilsvarer en vekt på FG = 100 daN)
Akselerasjon = 0,5 x FG i retningen bakover for lasten
Bremsing = 0,8 x FG i retningen forover for lasten
Kjøring i svinger = 0,5 x FG i retning sideveis for lasten

Beregning av sikringskrefter (= FS: lasten må være sikret mot denne kraften)

Treghetskraft [daN] = FG x C
μ Friksjonskraft [daN] = FG x μ
Sikringskraft FS [daN] = treghetskraft – friksjonskraft

Sikringskraften må tas opp av lastsikringsmidler under kjøring.

 Eksempel: En last på 100 kg skal sikres. Tabellen angir: μ = 0,3. Sikringskraften forover skal beregnes, denne må tas opp i kjøreretningen ved hjelp av lastsikringsmidler:

  •  Treghetskraft = FG x c = 100 daN x 0,8 = 80 daN
  • Friksjonskraft = FG x c = 100 daN x 0,3 = 30 daN

FS = treghetskraft – friksjonskraft = 80 daN – 30 daN = 50 daN

Hvordan gjør man det riktig?

Profesjonell lastesikring – slik gjøres det

For tilstrekkelig god og riktig lastsikring i nyttekjøretøy er det to typer profesjonell lastsikring som gjelder:

Friksjonssikring av lasten:

Friksjonssikring av lasten, også kalt «fastsurring», oppnås med fastsurringsmidler som holder lasten ned mot lastflaten (for eksempel ved hjelp av en stropp med strekkfiskskralle) og dermed øker friksjonen. Det skal trekkes minst to stropper over lasten.

For å oppnå et høyere kontakttrykk, må fastsurringsvinkelen α være så nær 90° som mulig. Ved denne typen lastsikring bidrar imidlertid kontakttrykket kun til å øke friksjonskraften mellom lasten og lasteflaten. Det anbefales derfor å ty til mer formtilpasset lastsikring.

Formtilpasset lastsikring: Formtilpassing er bedre enn friksjonsikring!

Ved formtilpasset lastsikring lastes lasten mest mulig uten mellomrom, altså mot for-, bak- eller sideveggene i kjøretøyet. Hvis dette ikke er mulig, må lasten i tillegg blokkeres og dermed sikres med hjelpemidler eller fastsurringsmidler.

Som hjelpemidler kan man bruke spennstenger, sperrebjelker, firkantholdere eller lastsikringsnett. Med fastsurringsmidler kan lasten i tillegg sikres enten med den beskrevne fastsurringen eller ved hjelp av formtilpassede fastsurringsmetoder, også kalt «direktesurring». Lasten holdes her direkte fast av fastsurringsmiddelet, og ikke bare av friksjonen. Derfor foretrekker vi bruk av direktesurring fremfor fastsurring, når dette er mulig.

 

En skillevegg er ikke egnet i et nyttekjøretøy for å fange flygende last!

Skillevegger i henhold til DIN ISO 27965 tåler trykkbelastninger opp til en last på 0,5 – nyttelast, og kan derfor tjene som et positivt lastsikringselement. Selv om en skillevegg i et nyttekjøretøy allerede representerer et viktig grunnlag, gir den alene ikke tilstrekkelig beskyttelse mot usikret last.
Usikrede gjenstander blir farlige prosjektiler i en eventuell krasj og kan ofte ikke stoppes eller fanges opp av en skillevegg i høyere hastigheter. Aktiv lastsikring ved å surre fast lasten eller lignende er derfor uunnværlig.

Eksempler på en ulykke i 50 km/t uten lastsikring:
I et sammenstøt i 50 km/t oppstår retardasjonsverdier på ca 20-27 g.

  • Skrutrekker 200 g -> 4 kg
  • Verktøykasse 30 kg -> 600 kg

Formtilpasset direktesurring kan utføres særlig enkelt, raskt og pålitelig med et testet lastsikringsnett. I tillegg er det mulig å feste lasten formtilpasset til lasteskinner på sideveggen eller skilleveggen.

En meget effektiv formtilpasset fastsurringsmetode er toppfastsurring, som ofte brukes til svært stor lastegods. I slike tilfeller anbefales bruk av en kombinasjon av flere lastsikringsmidler. Valget av disse og en egnet fastsurringsmetode avhenger alltid av typen last.

Fordeler ved en profesjonell lastesikring

Også hvis vi ser bort fra alle lovkravene, gir profesjonell lastsikkerhet klare fordeler i arbeidshverdagen:

Sparer kostnader

En godt sikret last betyr ikke bare at passasjerene beskyttes, men også at transportgodset tas godt vare på. Materialkostnadene som oppstår på grunn av skadde materialer minimeres slik.

Sparer tid

En profesjonell lastesikring gir ikke bare føreren en trygg følelse, den sparer også speditøren ca. 20 prosent av tidsforbruket brukt til komplisert lastesikring. Dette kan ta opptil 1,5 timer om dagen.

Ikke bare det: antallet ulykker reduseres også!

Slik skapes det et kretsløp av minimerte forsikringspremier og reduserte ulykkeshendelser. Profesjonell lastesikring senker altså antallet arbeidstimer, arbeidsulykker, kostnader og fører samtidig til en bedre lønnsomhet for håndverksfirmaet. Flåteansvarlig og daglig leder er ansvarlige for å lære opp medarbeiderne sine til ansvarlig handling, slik at også veitrafikken blir sikrere.

Legg inn kommentar

Vennligst fyll ut det obligatoriske feltet.
Vennligst fyll ut det obligatoriske feltet.
Vennligst fyll ut det obligatoriske feltet.

* merkede felter er obligatoriske

Vennligst fyll ut det obligatoriske feltet.

0 kommentarer

  • Det finnes ingen kommentarer ennå, så vær førstemann ut!
    Vi er glade for din tilbakemelding om dette innlegget.